Účtovníctvo pre SaaS (Eledo)

Témou tohto topicu by malo byť účtovníctvo pre SaaS na základe emailu od @lubos.husivarga, ktorý je founderom https://eledo.online/.

Ľuboš, ak môžeš, skús prosím napísať, s čím presne máš problém, je tu @juraj_tobak, ktory by Ti mal vedieť priamo odpovedať na účtovné veci a potom aj @Tomas, ktorý možno bude vedieť poradiť, keďže má zabehnutú SaaS firmu a nejaké to účtovníctvo už za sebou.

Čo sa týka toho, o čom je Eledo, stačí napísať len to, čo tu považuješ za relevantné.

Ahojte páni, teší ma. Budem čakať na otázky. Pekný deň.

Ahojte, tesi ma @juraj_tobak a @Tomas a vdaka za tuto moznost!

Eledo je digitalna sluzba poskytovana ako SaaS do celeho sveta vdaka internetu. Konkretne umoznuje uzivatelom automatizovat vytvaranie PDF dokumentov bez potreby programovania, staci ak si vytvoria sablonu. Je to vsestranne vyuzitelna platforma napriec roznym typom biznisov a dokaze pokryt takmer vsetky potreby pri tvorbe dokumentov. Aj napriek vseobecnosti sa mi ju dari uspesne umiestnovat na trh a uzivatelia su nadseni.

PayPal subscriptions som spustil uz pred rokom a pocet platiacich zakaznikov narasta. S.r.o.cka este nieje platca DPH a tu zacinaju problemy. Ako narasta prijem bude musiet firma prejst na platcu DPH. Aby to nebolo take uplne jednoduche, kazda krajina v EU ma svoje regulacie pri predaji digitalnej sluzby. A to nehovorim o krajinach mimo EU.

Doteraz sme robili uctovnictvo so sestrou, ale spracovavat DPHcku uz chce ovela viac znalosti aj namahy a preto hladam profi uctovnika/uctovnicku. Potrebujem dostat s.r.o. na platcu DPH a dalej rozvijat moznosti prijmu z inych krajin, plnit si zakonne povinnosti a tak podobne.

Na uctovanie pouzivam vlastny uctovny softver ktory mi umoznuje zjednodusovat a maximalne automatizovat uctovanie platieb z PayPalu. Momentalne ho ucim rozumiet aj DPHcke a vyvoj napreduje celkom rychlo.

Rozmyslal som aj nad sluzbami ako Paddle alebo Chargebee, ale niesom si isty ci to stoji za to. Kazdopadne uctovnika potrebujem tak ci tak.

Tesim sa na vase otazky, napady, pripomienky, cokolvek :slight_smile:

V ramci EU funguje system MOSS, teda DPH neriesis samostatne v kazdom state EU, ale zaregistrujes sa do MOSS-u, a cez MOSS platis DPH v ramci celej EU.

Pre 3-tie krajiny nemusis nic riesit, fakturujes bez DPH, a z tvojej strany nic neriesis. Vecsina 3-tych krajin ma pravidla kedy (pri presiahnuti akej rocnej revenue v danej krajina) sa musis registrovat ako danova entita v danej krajine. Avsak tieto hranice su dost vysoke - toto zatial nemusis riesit.

US je vecsinou najvecsi market pre SaaS firmy, kde na zaklade Income Tax Treaty, Article 12, Paragraph 2, na Royalties (licencia na software, sluzby), je tax 0%, a teda Slovenska firma v US nemusi riesit dane. Ak od teba US entita ktorej fakturujes pyta tax statement, pouziva sa na to form W8-BEN-E, kde deklarujes ze dan sa neplati.

My takto predavame do US licencie uz roky. Referencia na US/Slovakia tax treaty: https://www.irs.gov/pub/irs-trty/slovak.pdf. Referencia na W8-BEN-E: https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8bene.pdf.

Urcite odporucam 2 veci:

  • ASAP si najst dobreho uctovnika / uctovnicku, ktory vie co robi, ako funguje DPH a MOSS
  • nerobit si “vlasny” uctovny system, ale pouzit nieco co uz je a ma poriesene vsetky pravne nalezitosti ktore treba, exporty do vsetkych systemov ktore treba, atd.

Pisat vlastny uctovny software je velmi zly napad. Naco robit nieco co uz urobil niekto iny? A zaroven naco sa vystatovat risk-u ze urobis nieco zle, do MOSS-u das zly export, a budes mat na krku danovy problem.

Vdaka @Tomas

schemu MOSS a DPH v ramci EU viacmenej chapem a uctovnika zhanam. Aky uctovny soft pouzivate vy resp. vas uctovnik?

z tretich krajin mam najviac obavy z UK, no ani s USA to podla mna nieje take jednoduche. S 0% Income Tax suhlasim, ale Sales Tax neriesite? Ta totiz nieje v kazdom state USA nulova ked tomu dobre rozumiem: SaaS Sales Tax for the US in 2020 - A Complete Breakdown

Keby som sa bal, ze moj software spocita nieco zle, tak by som nemohol robit to co robim :slight_smile: Ani uctovnik nepoda vygenerovany report kym ho neskontroluje z viacerych stran. Ale pisat som ho zacal lebo mi ten problem ktory riesia uctovne softy prisiel jednoduchy a mal som aj napad ako ich vylepsit. Zatial ale netvrdim ze pri nom ostanem, uvidim co na to povie uctovnik. Bral som to aj ako taky relax od startupu, dlha zima, pandemia a tak :smiley:

US Sales tax riesis iba ak mas v nejakom state “Nexus”, co znamena bud priamu prezenciu v danom state (mas tam registrovanu pobocku, dcersku firmu, office, atd.), alebo presiahnes urcity sales threshold v danom state (vecsinou USD $100k) per stat.

Ako som pisal, toto zatial nemusis riesit. Ked sa budes blizit ku 100k revenue per US State, uz by si mal mat ludi ktory budu toto riesit za teba :slight_smile:

UK je po Brexit-e problematicke. Nikto nevie co a ako sa ma robit… kontaktovali sme uz viacerych danovych poradcov (samozrejme aj danovy urad a danovu centralu), nikto nevie nic - ze treba najst niekoho v UK kto bude vediet. V UK sme hladali, avsak zatial sme nenasli nikoho kto by vedel presne ako UK po Brexit-e riesi 3rd country (kedze my sme pre UK uz 3rd country) dane…

Kym nenajdeme presnu odpoved, zatial sa spoliehame ze limit pre registraciu a riesenie dane je taktiez aspon GBP 50k-100k yearly, co my zatial v UK nedosahujeme, takze kym najdeme presnu odpoved, dufame ze sme OK. Myslim ze UK danove urady maju momentalne omnoho vecsie problemy nez su slovenske startupy :smiley:

1 Like

O tych nexusoch som cital a uplne som na tu podmienku zabudol, vdaka za pripomenutie. Mal som plan hostovat cast servrov aj v USA ale dobre ze som tak zatial neurobil, to by bol inac tiez uz nexus, ci nie?

Prave robim na trackovani prijmov z jednotlivych krajin aby som vedel na com som, lebo je to dost podstatna vec ako vidim. Vyzera to tak, ze sa opat zameram na USA. Vedel by si mi poslat ako mate vyplneny W8 formular (lubos.husivarga@eledo.online)? Predpokladam ze budem potrebovat rovnako vyplneny, len zmenim firmu.

Mate pre USA spraveny cennik v USD? Ako potom riesite konverziu na EUR? Ja mam momentalne len EUR ceny ale zopar amikov sa uz pytalo na USD cennik, no predpokladam ze je to len dalsia komplikacia v uctovnictve.

Vdaka za skvele rady, toto ma fakt posuva vpred!

Mal som plan hostovat cast servrov aj v USA ale dobre ze som tak zatial neurobil, to by bol inac tiez uz nexus, ci nie?

Hostovanie server-ov v US sa ako Nexus urcite nepocita.

Prave robim na trackovani prijmov z jednotlivych krajin aby som vedel na com som, lebo je to dost podstatna vec ako vidim.

Toto je samozrejme dolezite. Kazdy decentny ucto. software ti vie vyhodit zostavu / report ktora ti to pekne povie.

Mate pre USA spraveny cennik v USD?

Ano, mame pricing pre EU a non-EU. Pre EU charge-ujeme v EUR a s/bez DPH podla relevantnych danovych pravidiel (platca / neplatca dane, tuzemsko vs. ina EU krajina, dan podla krajiny kupcu).

Vsetko non-EU (teda aj US) charge-ujeme v USD: https://unimus.net/pricing.html

Ako potom riesite konverziu na EUR?

Konverzia sa riesi kurzom ku dnu tranzakcie. Ekonomka stahuje denne kurzovy listok, cele to riesi ona - k tomuto ti az tak vela povedat neviem. Viem ze to preuctovava podla denneho kurzu.

no predpokladam ze je to len dalsia komplikacia v uctovnictve

Ano, je to dost komplikovane. Kedze payment disburstment je v daily batch-och, a kedy sa kazda platba settle-ne a disburst-ne je rozne pre kazdu platbu. Treba to vsetko track-ovat a spravne urcovat, kurzovo konvertovat, uctovat poplaky, atd, atd.

Ako som pisal, urcite by som pouzil uctovny software ktory ma vsetky veci uz poriesene. Ak by mi niekto povedal ze svoj startup uctuje svojim vlastnym ucto. software-om, bol by to pre mna dost velky red flag.

My pouzivame MRP K/S na ucto a Metabase ako BI platformu (Metabase sa napaja na SQL DB MRP a tym padom vieme robit kompletnu analytiku).

Ahojte chlapi, pozerám, že debata sa tu pekne rozbehla.

  • Čo sa týka US nemám s tým skúsenosti, ale všetko sa dá zistiť ale myslím, že @Tomas to zhrnul na 1.
  • Čo sa týka UK - presne tak ako píšte, majú kopec starostí so všetkým, tak kým obrat nebude niekde okolo 100k v UK tak by som to neriešil.
  • MOSS súhlasím, je to ideálny spôsob na riešenie v EU krajinách. Krajiny mimo EU ak neprekračuješ limity tak myslím, že to bude bez problémov pod SK registráciou.

Čo sa týka účtovného softu, rád si ho pozriem, pobavilo ma, že si si povedal, že si ho nakódim. Klobúk dolu. Rád by som s tebou pokecal aj o iných riešeniach, možno by si mi vedel pomôcť s rozvojom našej účtovnej spoločnosti.

  • Určite ale odporúčam sa pozrieť na to, čo a aké problémy si s ním vyriešil, myslím, že ti viem navrhnúť riešenia už štandardizované.
  • Napr. my používame v GetFinDone Abru, máme na to plugin, kde bez problémov vieme účtovať a párovať prijaté platby z PayPal. Abra má openAPI a kopec 3rd party pluginov. Práve na takýto typ účtovníctva sa zameriavame, aby to bežalo “samo” automatizovane.
  • Rovnako sa nemusíš báť ani USD platieb, to sa tiež dá veľmi pekne fixnúť aj pri väčších počtoch.
  • Čo sa týka prijímania platieb, odporúčam použiť aj niečo lacnejšie ako PayPal a to konkrétne platobnú bránu, PayPal máš poplatok cca. 4,5% z prijatej platby, platobná brána cca. 0,85%.

Ak je to v súlade s pravidlami Startportu, rád by som si s tebou dal google meet (môj e-mail je *email deleted ), kde by sme prebrali vyššie uvedené otázky a možnosti spolupráce.
Prajem obom pekný zvyšok večera.
Juraj

Vymena kontaktov sama o sebe je ok, ale pouzival by som na to direct message, nech to netrha flow skupinovej diskusie. Taktiez to pomoze chranit kontaktne udaje, aby si mal kontrolu nad tym kam idu.

OK rozumiem. Idem si dať call, ale komunikovať budeme resp. direct messages som predtým nezaznamenal, budem to používať. Dik